9 Kasım 2012 Cuma

0 - 36 AYLIKLARLA DOĞRU İLETİŞİM KURMAK İÇİN OYUNLAR

OYUN 1


Bebekler kelimeleri tekrar tekrar işittiklerinde, beynin konuşma dil bölgeleri uyarılır.
Ne kadar çok konuşma işitilirse, beynin bu bölümleri de o kadar fazla büyür ve gelişir.
Bebeğe günlük olaylar hakkında öyküler anlatılmalı, şarkılar söylenmelidir. Bebek
beslenirken, altı ya da giysileri değiştirilirken yapılan işler hakkında bebekle sürekli
konuşulmalıdır. Örnek ”Şu anda bezini değiştiriyorum” veya “akşam yiyeceğimiz yemekleri
hazırlamaya çalışıyorum” gibi konuşmalar sırasında bebeğin neler yaptığından da
bahsedilebilir. Bebek kollarını ve bacaklarını sallarken” Şu anda kollarını ve bacaklarını
salladığını görüyorum” ya da bebek sesler çıkarırken “şimdi bana bir şey söylemek istediğini
duyuyorum “şeklinde, bebekle konuşulmalıdır.




OYUN 2

Bebeklere nesnelerin adı sürekli söylenmelidir ”işte biberonun” ya da “şimdi
çoraplarımızı giyelim” gibi ifadeler, bebeklerin ilk sözcük hazinesinin oluşmasına katkıda
bulunur. Bebek büyüdükçe “ayakkabıların nerede ?”gibi sorular sorulmalıdır. Küçük
çocuklar her ne kadar sorulan sorulara kelimelerle cevap vermesede, işaret ederek
(ayakkabıyı) göstermekten zevk alacaktır. Zaman içerisinde konuşmayı öğrenirken
hatırlayacağı sözcükleri zihninde depolayacaktır.



OYUN 3


Bebek hafifçe kucakta sallanırken kafiyeli şiirler, nakaratlar, maniler söylenmelidir.
“Buraya bir kuş konmuş” yüzünüzü saklayıp açarak ”cee “ yapma gibi oyunlar oynanmalıdır.



OYUN 4


Bebeğin ilk kitaplarının salyaya dayanıklı, hafif ve kolay yırtılmayan cinsten olmasına
dikkat edilmelidir. Kitapları çiğnemek ya da yere atmak isterse endişe edilmemelidir.
Bebekle beraber kitap okumaya başlayınca, O eninde sonunda kitabı nasıl tutacağını ve
sayfaları nasıl çevireceğini öğrenecektir.




OYUN 5


Çocukla karşılıklı oyunlar oynanmalı. Oyuncak bebek ve diğer aksesuarlarla hayalî
oyunlar oynanarak, çocuğa model olunmalıdır. Yetişkin ve çocuklar “Çay partisi” oyunu
oynayabilir. Yetişkin, oyuncak fincanla çay içiyormuş gibi yapar ve tadının ne kadar güzel
olduğunu söyler. Çocuk da taklit eder. Daha sonraki aşamalarda, genellikle çocuk da
yetişkinleri yönlendirir.



OYUN 6



Çocukla “Sessizlik” oyunu oynanır. Sessizlik oyunuyla çocuk yeri geldiğinde susmayı
ve çevresindeki insanları dinlemeyi öğrenecektir. Çocuğa, “Bak seninle yeni bir oyun
oynayacağız. Buna Sessizlik oyunu” denir. Sonra ona susmasını ve dışarıdan gelen seslere
kulak vermesini, bu seslerin nereden geldiğini ve ne sesi olduğunu tanıması istenir.
Susmasını ve sizin fısıldayacağınız şeylere kulak vermesi söylenir. Çocuk bu oyunu
oynarken dinlemeyi öğrenecektir. Çocuk yemek, yatmak veya yıkanmak istemediği,
huysuzluk ettiği sıralarda “sessizlik oyunu”nu oynamak, çok oyalayıcı olacaktır.



OYUN 7



Ben küpleri sayesinde, bebeğin dil gelişimi desteklenecek, küçük kaslarını
geliştirecek, kendisi ve başkalarını tanıyabilecektir.
Malzemeler: Çocuğun ve yakınlarının resmi, bant, gazete kâğıdı, küçük kutular, streç film.
Yapılışı: Gazeteyi avucunuzda sıkıştırarak, kutuların içine sıkı sıkı doldurulur. Kutuların
ağzı bantlanır. Kutunun her bir tarafına fotoğraflar yapıştırılır ve streç film ile kaplanır.
Uygulama: Çocuk bu küpleri oynarken fotoğraflar hakkında konuşulur. Fotoğraftaki
kişiler, parmakla gösterilerek o kişi hakkında tanıtımda bulunulur. Bebekten kendisini ve
yakınlarının resmini bulması istenir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder